Oude spoorlijn Mechelen-Terneuzen
Ruim honderd jaar lang denderden er op geregelde tijdstippen treinen over de sporen in De Klinge...
De treinen vervoerden reizigers en goederen langs het traject Mechelen-Terneuzen. De ‘Chemin de Fer International de Malines à Terneuzen’ was een private spoormaatschappij die in 1868 werd opgericht. Op 26 augustus 1871 kon de lijn feestelijk geopend worden en reed de eerste trein van Mechelen naar Terneuzen en terug.
Het aantal reizigerstreinen is steeds vrij bescheiden gebleven. Gemiddeld tien keer per dag konden de Klingenaren de trein nemen richting Sint-Niklaas of Hulst. Het goederenverkeer was van groter belang voor de inkomsten van de spoormaatschappij. Steenkool en ijzererts werden gelost in de haven van Terneuzen om dan via de spoorlijn naar Duitsland te worden gebracht. Verder werden er massa’s suikerbieten en andere landbouwproducten vervoerd.
Kom het spoorwegverleden ontdekken met of zonde gids op onze buitensite! Leer en ontdek alles over het gebouw de Oude Statie, het D’hanenskruis, het Spoormal en zo veel meer. We zetten de deur van onze originele treinwagon graag voor je open!

Ontdek hoe het spoort bij KLINGSPOOR
De spoorlijn Mechelen – Terneuzen doorheen de tijd

Aanleg spoorlijn 54 Mechelen-Terneuzen
Spoorlijn 54 werd aangelegd en geëxploiteerd door de in 1861 opgerichte private spoorwegmaatschappij ‘Société Anonyme du Chemin de Fer International de Malines à Terneuzen’, kortweg M-T. Het doel van deze noord-zuidverbinding was enerzijds de afzet van steenkool uit het bekken van Charleroi te vergroten, anderzijds het internationale transport door België te bevorderen. Op 26 augustus 1871 vond de feestelijke opening plaats en reed de eerste trein van Mechelen naar Terneuzen en terug.
Opening station De Klinge
De Klinge had reeds in de begindagen van de spoorlijn zijn eigen station. Door de strategische ligging aan de grens groeide het station uit tot een aanzienlijk complex met voorzieningen voor de douane, een herstelhal en maar liefst zeven sporen. In de omgeving van het station kwamen er enkele herbergen en hotels voor dorstige reizigers en handelaars op doorreis.
Na WOII: uitdoving personen- en goederenverkeer
Na WOII heersde er zware financiële nood en namen de nationale spoorwegen van Nederland en België de lijn over. Op 18 mei 1952 viel het doek over ruim tachtig jaar reizigersverkeer toen de laatste personentrein van Hulst naar Sint-Niklaas reed. Het goederenverkeer overleefde iets langer, maar werd tot een minimum herleid. Begin jaren zeventig brachten twee goederentreinen per week nog een wagen naar De Klinge.